Controversa de spionaj din 2007 a Formulei 1, supranumită „Spygate” , a fost o serie de acuzații făcute de echipele de Formula 1 în legătură cu transferul de informații confidențiale între acestea.

Astăzi se împlinesc 15 ani de la data în care Max Mosley, fostul șef FIA, a contestat declarația lui Ron Dennis în care acesta relata faptul că nu există informație incriminatorie în e-mail-uri.

Liniștea dinaintea furtunii

Împreună cu Michael Schumacher, Jean Todt, Ross Brawn și Rory Byrne, Nigel Stepney făcea parte din „dream team-ul” ce a schimbat soarta celor de la Ferrari la sfârșitul anilor 90. Influența celor 5 au adus 5 titluri ale constructorilor. Un lucru de menționat ce deservește drept justificarea motivației lui Nigel Stepney și a evenimentelor ce au avut loc este faptul că acesta era un simplu mecanic, fără a fi absolvit o facultate. Poziția acestuia în echipă a fost una cimentată de faptul că el era mâna dreaptă a lui Ross Brawn, directorul tehnic al celor de la Ferrari.

Sezonul din 2006 a venit cu retragerea lui Michael Schumacher, iar la finalul sezonului cea a lui Ross Brawn. Poziția lui Stepney nu mai era de neclintit, iar mecanicul aspira să obțină funcția fostului său șef. Faptul că acesta era un simplu mecanic, iar Ferrari este una dintre singurele echipe unde demersul în aceasta este pur politic, nu ar fi permis ca o persoană fără facultate să obțină acest rol. Mario Almondo a fost instaurat drept director tehnic, iar această decizie l-a înfuriat pe Stepney.

În februarie 2007, Stepney a declarat în mod public nemulțumirile sale în legătură cu restructurarea echipei ce a rezultat din plecarea lui Brawn. „Iau în calcul o pauză de un an de la Ferrari și nu sunt mulțumit de situația din echipă. Eu chiar îmi doresc să progresez în carieră, dar acest lucru nu se poate întâmpla acum. Aș dori să avem un mediu mai bun aici la Ferrari, dar în cazul în care apare o oportunitate la altă echipă, aș lua-o în considerare”. La finalul lunii, Ferrari a anunțat o restructurare a echipei ce l-ar fi numit pe Nigel Stepney drept liderul echipei de dezvoltare a performanței. „După mulți ani lucrați pe circuitele de Formula 1, iar ultimii 13 fiind la Ferrari, Nigel Stepney, cu acordul companiei, a ales un rol diferit ce-l va scuti de participarea la curse”.

Investigația celor de la Ferrari și demiterea lui Stepney

În ziua de vineri a weekend-ului de cursă a Marelui Premiu din Monaco, unul dintre mecanici a observat o pudră albă lângă unul dintre monoposturi. Ferrari fiind minuțioși asupra stării acestora și a siguranței piloților, au chemat poliția, iar toată lumea prezentă a fost percheziționată pe loc. Singura persoană ce poseda un praf similar era nimeni altul decât Nigel Stepney, iar ca urmare a unei analize amănunțite a prafului a fost descoperit ca fiind identic cu cel găsit în rezervor.

În perioada de timp de două săptămâni dintre weekend-ul de cursă din Monaco și a celui din Statele Unite, Ferrari a început o investigație internă, iar pe 3 iulie 2007 aceasta a fost soluționată și mecanicul britanic a fost concediat. Purtătorul de cuvânt al echipei, Luca Colajanni, susținea faptul ca acțiunea celor de la Ferrari de a-l da afară pe Stepney a fost motivată de „neregularități găsite în fabrică înainte de Marele Premiu din Monaco”.

Acuzațiile aduse lui Coughlan

În ziua în care Ferrari a anunțat demiterea lui Stepney, echipa a declarat că va lua măsuri împotriva unui „inginer din echipa Vodafone McLaren-Mercedes”, mai târziu a fost dezvăluit numele lui Mike Coughlan. Un comunicat de presă Scuderia Ferrari scria: „ Ferrari anunță că a prezentat un caz împotriva lui Nigel Stepney și a unui inginer de la Vodafone McLaren-Mercedes tribunalului din Modena, ce avea în vedere furtul unor informații tehnice. În plus, au fost inițiate acțiuni legale în Marea Britanie, iar un mandat de percheziție a fost eliberat în privința inginerului. Acest lucru a produs un rezultat pozitiv”.

Mandatul a fost eliberat în numele lui Coughlan, iar rezultatul pozitiv a însemnat găsirea unor documente confidențiale ce proveneau din fabrica din Maranello.

Pe 10 iulie 2007 a fost deschisă și amânată la o zi distanță o ședință de audieri la Înalta Curte pentru a-i permite lui Mike Coughlan să dea o declarație. Audiența a relevat faptul că Ferrari l-ar fi acuzat pe inginerul de la McLaren că ar fi fost în posesia a 780 de pagini cu informații confidențiale și că soția sa ar fi mers la un copiator pentru a le scana și pune pe un CD. Scuderia era în neștiință de furtul informațiilor până la telefonului angajatului firmei de xerox. Coughlan a întârziat depunerea declarației din frică de a nu fi folosită în curtea italiană, dar la finalul zilei, cele două părți au ajuns la un acord de cooperare în schimbul renunțării procesului în curtea englezească.

Pe 16 iulie 2007, McLaren au demarat și ei o investigație internă al cărui rezultat a fost că: „niciun material provenit de la Ferrari nu a fost în posesia unui alt angajat McLaren, decât a celui acuzat de echipa italiană. Faptul că acesta a deținut materiale nesolicitate ale echipei Ferrari nu a fost cunoscut de niciun alt membru până la data de 3 iulie”.

Investigația FIA

La 4 iulie 2007, McLaren a anunțat că a efectuat o investigație și a ajuns la concluzia că “nicio proprietate intelectuală Ferrari nu a fost transmisă altor membri ai echipei sau încorporată în monoposturile noastre”. De asemenea, echipa a invitat FIA să inspecteze bolidele sale pentru a confirma aceste fapte. “Pentru a răspunde unor speculații, McLaren a invitat FIA să efectueze o examinare completă a monoposturilor sale pentru a se asigura că echipa nu a beneficiat de proprietatea intelectuală a unui alt concurent.” De la dezvăluirea implicării lui Coughlan în aceast scandal, McLaren a furnizat celor de la FIA un set complet de desene și documente de dezvoltare, detaliind toate actualizările făcute la șasiul echipei de la incidentul de la sfârșitul lunii aprilie.

La 12 iulie 2007, FIA a anunțat că a convocat McLaren la o reuniune extraordinară a Consiliului Mondial al Sporturilor cu Motor al FIA pentru a răspunde acuzațiilor de încălcare a articolului 151C din Codul Sportiv Internațional. La audierea din 26 iulie 2007, FIA a constatat că Vodafone McLaren-Mercedes se afla în posesia unor informații confidențiale despre Ferrari și, prin urmare, a încălcat codul, dar, neexistând dovezi că ar fi folosit informațiile, nu a fost aplicată nicio sancțiune. Cu toate acestea, FIA și-a rezervat dreptul de a reveni din nou pe această temă în cazul în care astfel de dovezi ar fi fost descoperite ulterior. Ferrari a catalogat decizia drept “de neînțeles”. McLaren a declarat că “FIA a luat o decizie unanimă care, în opinia McLaren, este foarte echilibrată și corectă”. Problema a fost înaintată Curții Internaționale de Apel a FIA, audierea fiind programată pentru 13 septembrie 2007.

La 1 august 2007, Ron Dennis, într-o scrisoare deschisă adresată președintelui autorității italiene pentru sporturi cu motor Luigi Macaluso, a acuzat Ferrari că a oferit o versiune falsă și necinstită a evenimentelor și, în plus, că monopostul folosit pentru a câștiga Marele Premiu al Australiei din 2007 a fost ilegal. McLaren a aflat despre dispozitivul “ilegal” de la podea de la Nigel Stepney, echipa descriind acest contact ca fiind o sesizare. Cu toate acestea, echipa insistă asupra faptului că, în urma acestui incident, Jonathan Neale l-a instruit pe Coughlan să înceteze contactul cu Stepney. McLaren acuză Ferrari că a încercat să estompeze această “sesizare”, de care McLaren era la curent, cu posesia de către Coughlan a dosarului Ferrari de 780 de pagini, despre care insistă că nu era la curent.

Amenințările lui Alonso și continuarea investigației FIA

Marele Premiu al Ungariei din 2007 a fost un weekend controversat pentru McLaren. Lewis Hamilton nu a respectat o instrucțiune a echipei, dezavantajându-l pe Fernando Alonso, astfel că Alonso l-a reținut pe Hamilton la boxe în timpul calificărilor, refuzându-i lui Hamilton șansa de a înregistra un timp final pe tur. În următoarea discordie din cadrul echipei, imaginile televizate l-au arătat pe Ron Dennis aruncând furios căștile pe jos în timp ce Alonso ieșea de la boxe, iar după ce sesiunea s-a încheiat a fost apoi arătat purtând o conversație serioasă cu antrenorul lui Alonso. În dimineața cursei , Alonso s-a întâlnit cu Ron Dennis în rulota sa și l-ar fi amenințat că va trimite schimburile sale de e-mailuri cu pilotul de teste al McLaren, Pedro de la Rosa și Coughlan, la FIA. Potrivit lui Max Mosley, Ron Dennis l-a informat despre conversație și i-a spus lui Mosley că amenințarea a fost una goală: “Nu există nicio informație, nu va ieși nimic la iveală; te asigur că dacă ar fi fost ceva, Max, ți-aș fi spus”. Ulterior, Mosley a retras insinuarea că Dennis ar fi mințit.

La 5 septembrie 2007, FIA a anunțat că a primit noi probe în acest caz și că va redeschide ancheta la 13 septembrie. Aceasta a înlocuit audierea planificată a recursului. Ulterior, s-a dovedit că noile dovezi erau e-mailurile pilotului care au fost trimise lui Bernie Ecclestone, deținătorul drepturilor comerciale ale F1, care a informat FIA. FIA le-a cerut celor trei piloți McLaren (Alonso, Hamilton și de la Rosa) să furnizeze dovezi relevante și să ajute FIA în continuarea anchetei. În schimb, FIA le-a oferit imunitate în cadrul procesului. Cu toate acestea, piloții au fost informați că, dacă ulterior se va dovedi că au ascuns orice informație potențial relevantă, ar putea avea consecințe grave.

La 13 septembrie, audierea FIA a impus o sancțiune pentru colectarea și deținerea ilicită de informații de la Ferrari pentru a conferi un avantaj sportiv necinstit și fraudulos pentru McLaren. Sancțiunea a constat în excluderea și retragerea tuturor punctelor acordate McLaren în toate rundele Campionatului Constructorilor din 2007, o amendă record de 100 de milioane de dolari și obligația echipei de a supune șasiul său din 2008 unui control. Cu toate acestea, punctele lui Fernando Alonso și Lewis Hamilton nu au fost afectate, iar cei doi au fost liberi să concureze în campionatul piloților, deoarece piloților McLaren li s-a oferit imunitate în schimbul cooperării. Echipa nu a fost eliminată, iar toate punctele obținute de piloți au contat doar pentru punctele din campionatul piloților. Ori de câte ori un pilot McLaren câștiga oricare dintre cursele rămase ,niciun reprezentant McLaren, în afară de pilot, nu avea voie să urce pe podium.

Pe 14 septembrie, Ron Dennis a anunțat că el a fost cel care a alertat FIA că există dovezi suplimentare. La o zi distanță, Max Mosley a contestat afirmația lui Ron Dennis potrivit căreia el ar fi alertat FIA cu privire la existența unor dovezi suplimentare, susținând că Dennis l-a avertizat de fapt că Alonso a decis să trimită el însuși e-mailurile și că Mosley a fost asigurat în mod eronat de Dennis că e-mailurile nu conțineau nimic incriminator.

La 13 decembrie, McLaren a emis un comunicat de presă în care detalia o scrisoare trimisă de Martin Whitmarsh, COO al echipei, către FIA. În scrisoare, Whitmarsh a declarat că echipa a acceptat faptul că “un număr de angajați ai McLaren” au avut acces la informații tehnice ale Ferrari și și-a cerut scuze pentru că a fost nevoie de intervenția FIA pentru ca acest lucru să iasă la iveală. De asemenea, echipa s-a oferit să “intre în discuții în ceea ce privește un moratoriu de o durată adecvată în ceea ce privește utilizarea” sistemelor. În aceeași zi, FIA a emis un comunicat de presă în care a declarat că președintele FIA va cere membrilor Consiliului Mondial “acordul acestora pentru a anula audierea programată pentru 14 februarie 2008 și, în interesul sportului, pentru a considera această chestiune închisă”.

La 23 februarie 2009, procedurile legale împotriva angajaților McLaren din Italia au fost abandonate. În schimb, Mike Coughlan a trebuit să plătească 180.000 de euro, în timp ce trei angajați ai McLaren au trebuit să plătească 150.000 de euro.

Share:

administrator

Inginer în formare care a descoperit pasiunea pentru Formula 1 în timpul pandemiei de coronavirus. Visează să facă parte din Marele Circ în viitor, iar proiectul Parc Ferme România este primul său pas în carieră. Marele Premiu de la Sakhir din 2020 l-a ținut cu sufletul la gură și a fost cursa pe care nu o va uita niciodată.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *